Bedre helse med karate

Trening i Wado-Karate er bra for helsen. De positive effektene man ser av slik trening kan både forklares med moderne idrettsteori og med gammel teori fra asiatisk medisin som akupunktur.

Vi legger vekt på å trene høyre og venstre side like mye, armer og ben like mye, mage og rygg like mye. Siden de samme teknikkene utføres i mange år er det viktig at hele kroppen blir trent. Karatetrening trener opp både styrke, utholdenhet og smidighet. Høye spark og bevegelse i hofter og midje ved slag er noe av den beste treningen man kan få for magemusklene og ryggmusklene. Du bruker kun din egen kropp som vekt. I Wado Karate trener man på å slappe av i skuldrene, være rett i ryggen og ha en god kroppsholdning.

Katatrening sikrer at man også får trent småmuskler som man sjelden får trent på andre måter.

En rekke tradisjonelle asiatiske kampkunster som karate har sitt utgangspunkt i tradisjonell kinesisk medisin. Dette betyr at stillinger, håndbevegelser og mentale øvelser har som mål å redusere de skadelige effektene av stress, og bedre gjennomstrømmingen i de såkalte akupunkturbanene. De tre høydene jodan, chudan og gedan tilsvarer øvre, midtre og nedre dantien (energisentre) i kinesisk medisin. Det er fokus på sammenhengen mellom fysisk trening og humøret, og vi har meditasjon før hver trening. I tillegg mener mange at det har en avstressende effekt i seg selv å skrike høyt og slå hardt.